Schouderklachten

SchouderklachtenBij schouderklachten heeft u pijn rond het schoudergewricht. Lang dezelfde bewegingen maken is vaak de oorzaak.

Het is belangrijk dat u uw schouder blijft gebruiken, ook al heeft u pijn. Pijnstillers kunnen de pijn verminderen. Oefentherapie (Cesar of Mensendieck), manuele therapie of een injectie in de schouder kunnen helpen als u klachten blijft houden.

Bij schouderklachten heeft u pijn rond het schoudergewricht als u uw bovenarm beweegt en soms ook als u hem stil houdt. Soms straalt de pijn uit naar de schouderbladen, de nek, de elleboog of de vingers. Door de pijn kunt u uw arm vaak niet goed bewegen, bijvoorbeeld bij het aan- en uitkleden of het kammen van uw haar. De klachten kunnen uw dagelijkse bezigheden en werk belemmeren. Ook ‘s nachts kan de pijn heel hinderlijk zijn.

Hoe ontstaan schouderklachten
Schouderklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Soms komen de klachten door overbelasting van uw schouder. Vooral lang dezelfde bewegingen maken kan irritatie en ontsteking in de schouder veroorzaken. De klachten kunnen ook te maken hebben met spanningen thuis of op het werk. Verder komen nekklachten vaak samen voor met schouderklachten. Vaak blijft de precieze oorzaak van de klachten onduidelijk.

Onderzoek bij schouderklachten
Wanneer u naar uw huisarts gaat kan hij of zij uw schouder onderzoeken. Bij schouderklachten zijn foto’s zelden nodig. Ze geven namelijk geen duidelijkheid over de oorzaak van uw klachten.

Wat kunt u zelf doen bij schouderklachten
Voor het herstel is het belangrijk dat u uw schouder blijft gebruiken, ook al heeft u pijn.

• probeer door te gaan met uw dagelijkse bezigheden;
  • vermijd zware belasting en bewegingen die de pijn duidelijk verergeren;
  • zijn ook kleine bewegingen al zeer pijnlijk? Dan is het goed uw schouder tijdelijk rust te geven. Probeer dan toch een paar keer per dag uw arm in meer richtingen te bewegen. Pak uw dagelijkse bezigheden zo snel mogelijk daarna weer op. Wacht daar niet mee tot de pijn helemaal is verdwenen. Als u te lang wacht, wordt uw schouder stijf en wordt het steeds lastiger uw arm weer gewoon te gebruiken;
  • bewegen blijft belangrijk maar dan wel afwisselend. Wanneer u steeds dezelfde bewegingen maakt, bijvoorbeeld de hele dag post sorteert of een computermuis gebruikt, kan dat schouderklachten geven (of het herstel verhinderen). Bespreek eventueel op uw werk of met uw bedrijfsarts of er mogelijkheden zijn om uw werkzaamheden tijdelijk, of zo nodig blijvend, aan te passen;
  • van behandelingen met ijs, smeersels of warmte weten we niet zeker of dat echt helpt om de klacht te genezen. Het kan soms wel tijdelijk de klachten wat verminderen.

Medicijnen bij schouderklachten
Bij schouderklachten kunnen medicijnen de pijn verminderen. Als u minder pijn heeft, kunt u uw arm beter bewegen en beter slapen. Gebruik daarom een tot twee weken lang een pijnstiller.

• begin met paracetamol. Dit is een goede pijnstiller met weinig bijwerkingen;
  • als dat niet helpt, kunt u een NSAID (naproxen, ibuprofenof diclofenac) proberen. Let op: NSAID’s zijn goede pijnstillers maar ze geven regelmatig vervelende bijwerkingen. Ze kunnen ernstige maagklachten geven en de werking van andere medicijnen beïnvloeden. Bent u ouder dan 60 jaar? Heeft u maag-, darm-, hart-, vaat- of nierproblemen? Of gebruikt u medicijnen? Overleg dan eerst met uw huisarts of apotheker voordat u een NSAID gebruikt;
  • NSAID’s kunnen maagklachten geven. Daarom worden NSAID’s vaak samen met een maagbeschermend middel, zoals omeprazol, voorgeschreven. Omeprazol is zonder recept verkrijgbaar bij drogist of apotheek.

Soms verminderen de schouderklachten niet, ondanks het opvolgen van de adviezen en de medicijnen. Een injectie in de schouder helpt dan soms. De injectie bevat een middel (corticosteroïd) dat de ontsteking en de pijn in uw schouder enkele weken kan verminderen. Zo nodig kunt u na enkele weken nog een injectie krijgen.

Oefentherapie en manuele therapie bij schouderklachten
Zijn de schouderklachten na een tot twee weken niet minder, terwijl u wel pijnstillers slikt? Dan kan oefentherapie (Cesar of Mensendieck) helpen. Bij schouderklachten is het belangrijk om te blijven bewegen. Welke oefeningen daarbij het best helpen en hoe u ze kunt opbouwen kan de oefentherapeut u uitleggen.

Komen de schouderklachten vanuit de nek? Dan kan manuele therapie de klachten verminderen. U kunt met uw huisarts bespreken welke therapie in uw geval het meest geschikt lijkt. Massages en behandelingen met ultrageluid, elektrische prikkelstroom en warme straling versnellen het herstel niet, maar lijken soms vermindering van de klachten te geven.

Prognose schouderklachten
Schouderklachten gaan meestal vanzelf over. De ergste pijn verdwijnt vaak binnen twee weken. Daarna kunt u uw schouder weer redelijk gebruiken. Vooral als de klachten plotseling zijn ontstaan of na overbelasting door ongebruikelijke bewegingen herstellen mensen vrij snel. Schouderklachten die geleidelijk ontstaan zijn of samengaan met nekklachten herstellen meestal minder snel. Bij ruim de helft van de mensen met schouderklachten duren de klachten langer dan zes weken, vaak nog langer, wel zes maanden tot een jaar.

Wanneer contact opnemen bij schouderklachten?
Neem contact op met uw huisarts:

• als u vindt dat de klachten ondanks adviezen en medicijnen niet genoeg verminderen;
  • als u ernstige pijn houdt;
  • als de klachten na twee weken niet minder zijn;
  • als de klachten u na zes weken nog steeds hinderen bij uw dagelijkse bezigheden;
  • als u na een injectie koorts krijgt.