Rughernia

RugherniaAls de dokter bij u een rughernia constateert heeft u veel vragen. Wat is een rughernia precies en wat zijn de behandelmogelijkheden?

Daarnaast zijn er meer zaken voor u van belang om te weten. Zo verschilt per ziekenhuis de kans dat u een operatie aangeboden krijgt en bestaan er kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen. Zaken die voor u, en voor het resultaat van de behandeling groot verschil kunnen maken.

Wat is een rughernia
Uw wervelkolom bestaat uit 33 of 34 wervels. Tussen elke twee wervels zit een tussenwervelschijf. Deze bestaat uit kraakbeen en is daardoor zacht en elastisch. Bij een rughernia steekt een tussenwervelschijf tussen twee wervels uit. Hij drukt op de dichtstbijzijnde zenuw. Hierdoor kunt u last krijgen van pijn, een doof gevoel of tintelingen in uw been. Een rughernia zit meestal onderin de rug. Een hernia hoog in de rug is zeldzaam.

Wat zijn de oorzaken van een rughernia
De belangrijkste oorzaken voor het ontstaan van een rughernia zijn:

• aangeboren zwakke tussenwervelschijf. Vaak komen hernia’s in bepaalde families wat meer voor;
  • langdurige overbelasting. Het is een fabel dat zwaar werk met veel bukken en tillen een hernia veroorzaakt. Het kan wel meer rugklachten geven;
  • een ongeval.

Soms ontstaat een hernia zonder directe aanleiding.

Wat zijn de symptomen van een hernia?
Bij een hernia kunt u last hebben van rugpijn, maar dat is niet het voornaamste symptoom. U heeft vooral last van pijn in uw been. Dit uit zich soms in tintelingen in uw been of een doof gevoel in een deel van uw been of voet. De pijn neemt toe als u hoest, niest of perst.

Bij een sterke beknelling van de zenuw kunt u naast beenpijn de volgende problemen krijgen:

• verlammingsverschijnselen;
  • gevoelsstoornissen;
  • plasproblemen.

Neem bij deze klachten direct contact op met uw arts.

Een passende behandeling bij een rughernia
Als u een hernia heeft staat u voor een hoop keuzes. Een operatie of toch fysiotherapie? Een arts op een steenworp afstand of toch verder reizen voor een arts die heel goed bekend staat?

U heeft niet in alle gevallen een operatie nodig om van uw herniaklachten af te komen. Fysiotherapie gecombineerd met gedoseerde rust en pijnstillers kan ook uw hernia klachten verminderen. Meestal wacht een arts minimaal zes weken tot na de diagnose met opereren, tenzij er spoed vereist is.

Bekijk hieronder de criteria voor wel of niet opereren:

Niet opereren

Fysiotherapie, medicijnen of bewegen:

• als u alleen rugpijn heeft, geen pijn in uw been;
  • bij beenpijn die korter duurt dan zes weken of al langer duurt dan zes maanden. Zonder operatie is na 6-18 weken 90% hersteld.

Wel opereren

Soms is een operatie wel nodig:

• bij ernstige verschijnselen zoals verlamming of problemen bij het plassen is een operatie noodzakelijk;
  • als fysiotherapie gecombineerd met medicijnen en rust niet helpt. En als u langer dan drie maanden maar korten dan 6 maanden beenpijn heeft.