Mea Fysio Nijmegen Centrum, Vlaamsegas 2, 6511 HR Nijmegen

Stappenteller

Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60.

Het dagelijkse beweegpatroon van de gemiddelde Nederlander bestaat voor 5 procent uit sport, voor 34 procent uit bewegen op het werk of op school en 25 procent uit huishoudelijk werk.

Fietsen en lopen vormt 22 procent van de beweegtijd en de resterende 14 procent is besteed aan klussen, tuinieren en overige activiteiten.

Stappenteller – Meten is weten
Als je er genoeg van hebt om met een wieltje over de kaart de route na te trekken (en steeds door te schieten) en toch wilt weten hoeveel je gelopen hebt. Als je een meetlat wilt hebben om je goede voornemen om meer te bewegen aan af te lezen. Als je dol bent op meten en weten. Dan kun je een stappenteller goed gebruiken. Van simpele tellers die enkel het aantal stappen tellen, tot tellers die dat voor je om zetten in kilometers, calorieën of in hartslagen.

10.000 stappen per dag
Om te zorgen dat we meer bewegen is een 10.000-stappen-plan verzonnen. Zoveel stappen moeten we dagelijks zetten om gezond te blijven.

Het was de Japanse onderzoeker Dr. Yoshiro Hatano die aantoonde dat mensen die voldoende bewegen, een betere algemene gezondheid hebben. Hatano concludeerde dat een mens gemiddeld 6.000 stappen per dag zet. Om gezond te leven zouden dat er 10.000 moeten zijn. De 4.000 exta stappen komen overeen met een half uurtje stevig wandelen.

Wist je dat…

  • een stappenteller in het Japans “manpo kei” heet? Dit betekent letterlijk “10.000 stappen teller”;
  • je met 15 minuten traplopen evenveel calorieën verbrandt als met 30 minuten joggen;
  • er jaarlijks een Nationale Traploopweeek georganiseerd wordt;
  • naar je collega’s lopen in plaats van e-mailen extra stappen oplevert;
  • voldoen aan de beweegnorm ervoor zorgt dat je minder vaak ziek bent;

Soorten stappentellers: bij mechanische stappentellers gaat een kogeltje in de teller bij elke stap op en neer. Je kunt het kogeltje horen tikken. Bij digitale tellers wordt de beweging digitaal waargenomen en hoor je geen getik.

Daarnaast verschillen de stappentellers in wat ze allemaal meten. De meest eenvoudige telt alleen het aantal stappen. Uitgebreidere zetten het aantal stappen om in kilometers of mijlen, geven het aantal verbruikte calorieën aan, hebben een horloge-, stopwatch- of alarmfunctie, of zelfs een hartslagmeter.

Bij een aantal stappentellers kun je de gevoeligheid instellen zodat deze het beste reageert op jouw stappen. Houd er rekening mee dat stappentellers batterijen nodig hebben en voornamelijk Engelstalige handleidingen hebben.

 

Mea Fysio Nijmegen Centrum

 

…maakt bewegen mogelijk