Mea Fysio Nijmegen Centrum, Vlaamsegas 2, 6511 HR Nijmegen

Gezond bewegen

Gezond bewegenDat bewegen goed voor lijf en leden is hoeven we je niet meer te vertellen. Regelmatig bewegen maakt je gezonder, zowel lichamelijk als geestelijk, maar wat wordt er nu eigenlijk precies bedoeld met gezond bewegen?

Gezond bewegen houdt in dat je dagelijks minimaal een half uur actief beweegt en dat minstens vijf dagen per week; bij voorkeur alle dagen van de week. Onder actief bewegen wordt onder meer verstaan: stevig doorwandelen, fietsen en zwemmen, maar ook tuinieren, dansen en intensief huishoudelijk werk.

Je hoeft niet perse dagelijks een half uur achter elkaar intensief te bewegen. Je kunt ook bijvoorbeeld ‘s morgens een kwartier flink doorfietsen en ‘s middags nog een kwartier lekker doorstappen.

Gezond bewegen voor jeugd, volwassenen en ouderen
Volgens de ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen is er wel onderscheid gemaakt tussen de verschillende leeftijdscategorieën. Zo dienen jongeren tot 18 jaar dagelijks minstens een uur matig intensief te bewegen. Bijvoorbeeld skateboarden of aerobics. Volwassenen tussen de 18 en 55 jaar dienen op tenminste vijf dagen van de week minstens een half uur matig intensief te bewegen. Flink doorwandelen (5 tot 6 km/u) en/of fietsen (15 km/u). Ouderen vanaf 55 jaar dienen op tenminste vijf dagen van de week een half uur gering intensief te bewegen. Voorbeelden zijn wandelen (3 tot 4 km/u) en/of fietsen (10 km/u).

Voordelen van gezond bewegen
Regelmatig bewegen is niet alleen gezond, het is ook nog eens erg leuk om te doen. Spieren, hart, longen en bloedvaten raken gewend om hard te werken als je dagelijks beweegt. Daardoor voel je je al snel een stuk fitter en krijg je meer energie. Verantwoord bewegen biedt enkel en alleen voordelen.

  • Lichamelijke voordelen: alleen al door dagelijks te bewegen, neemt je conditie in rap tempo toe. Je spieren en botten worden sterker, je huid wordt mooier en je loopt minder risico op gezondheidsproblemen zoals suikerziekte en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft beweging ook zeker een positief effect op je bloeddruk en cholesterol en bovenal, door je dagelijkse portie gezonde beweging, neemt de kans op overgewicht aanzienlijk af.
  • Psychische voordelen: je psychische gezondheid heeft eveneens baat bij beweging. Wanneer je regelmatig aan lichaamsbeweging doet zul je op den duur minder snel gestrest raken. Bewegen zorgt er dus voor dat je beter kunt ontspannen. Daarnaast ben je minder moe (ontspanning door inspanning), ga je beter slapen, waardoor je ‘s morgens uitgerust en een stuk fitter je bed uitkomt.

Pas op met te veel bewegen
Ook voor bewegen geldt; teveel van het goede is niet goed voor je. Teveel sporten, dan wat als gezond wordt gezien, krijgt vaak een dwangmatig karakter. Wanneer je dit te lang achter elkaar blijft doen staat het plezier in bewegen niet langer voorop maar wordt het een obsessie. Hierdoor wordt er teveel van je lichaam gevraagd. Dit komt je gezondheid niet ten goede. Kijk daarom altijd kritisch naar de redenen om meer te bewegen dan wat dagelijks aanbevolen wordt.

 

Mea Fysio Nijmegen Centrum

 

…maakt bewegen mogelijk