Mea Fysio Nijmegen Centrum, Vlaamsegas 2, 6511 HR Nijmegen

Blessure na rustpauze

Blessure na rustpauzeNiet ziek worden op vakantie? Ga eerst even sporten!

Prettige vakantie, zeiden de collega’s toen je afscheid nam. Maar dat valt tegen: nog maar net van huis voel je overal pijntjes en kom je niet vooruit. Of erger: eenmaal op de camping of in het hotel slaat de griep toe.

Ook deze vakantieperiode zullen sommige vakantiegangers merken dat het lichaam het even niet aankan. Hoogleraar emoties en welbevinden Ad Vingerhoets vergelijkt het verschijnsel met voetballers die 90 minuten lang voluit gaan. “Pas na de wedstrijd voelen ze het ene na het andere pijntje.”

Hetzelfde gebeurt als je na een tijdje hard werken ineens in de vakantiemodus zit. Vaak in de vorm van extreme vermoeidheid. “Dat komt doordat onze hersenen maar een beperkt vermogen hebben om informatie te verwerken. Als je druk bent op je werk is je hoofd zo vol dat pijntjes niet doordringen. Maar als deze afleiding wegvalt dringen alle signalen uit je lichaam door en voel je dat het niet goed gaat.”

Als je in je vakantie zo ziek wordt dat je onder de wol belandt is het volgens Vingerhoets waarschijnlijk een adrenalinekwestie. “Bij fysieke of mentale inspanning komt adrenaline vrij. Dat heb je nodig om tot goede prestaties te komen. Na langdurige hoge werkdruk blijft het lichaam ook adrenaline produceren als je vrij bent. Dat levert energie op die je niet nodig hebt en dat ontregelt het afweersysteem.”

De beste preventie is minder hard werken, maar dat lukt niet altijd. “Een oplossing kan zijn om, als je niet vrij bent, bewuster te leven. Stel jezelf de vraag of het wel goed zit met de balans tussen werk en privé. Wees matig met koffie en alcohol.”

Als je lichaam meer adrenaline aanmaakt dan je nodig hebt kan lichamelijke inspanning volgens Vingerhoets goed helpen. “Vlak voor de vakantie of aan het begin van het weekend even sporten voorkomt dat je met teveel adrenaline aan je vrije tijd begint.”

Voorkomen blessure

Zo voorkom je blessures na de vakantieperiode
De zomervakantie is in aantocht. Misschien blijf je in Nederland en blijf je sporten zoals je gewend bent. Veel mensen zetten hun trainingsschema op een lager pitje en zullen hun activiteiten na de vakantie langzamerhand weer gaan hervatten. Heel goed, maar let ook op. Blessures liggen na een rustperiode op de loer.

Rustig opstarten
Start vanzelfsprekend rustig weer op. Ga er niet vanuit dat je meteen op het niveau van voor de vakantie kunt beginnen. Luister goed naar je lichaam. Begin met een goede warming up en sluit af met een cooling down. Lukt het je niet om zelf weer op je oude niveau te komen? Ik help je graag.

Let op met warmte
Zoals je weet kan het ook in het najaar nog behoorlijk warm zijn. Pas jouw trainingen daarop aan. Drink voldoende water en sport zo nodig ’s ochtends vroeg of later in de avond.

Toch een blessure?
Heb je onverhoopt toch een blessure opgelopen? Wacht niet en bel je fysiotherapeut. Ik help je weer fit het najaar in!

 

Mea Fysio Nijmegen Centrum

 

…maakt bewegen mogelijk.