Mea Fysio Nijmegen Centrum, Vlaamsegas 2, 6511 HR Nijmegen

Conditie opbouwen

Conditie opbouwenBen je het beu om altijd snel moe te zijn bij een bepaalde activiteit? Of kun je het tempo van je vrienden simpelweg niet bijhouden tijdens het sporten? Dan wordt het misschien eens tijd dat je iets gaat doen aan je conditie.

Bang dat je ineens veel moet gaan bewegen? Maak je geen zorgen. Om een conditie op te bouwen hoef je je niet dagelijks in het zweet te werken. Pak het rustig aan en bouw het langzaam op. Hieronder een aantal tips om je conditie te verbeteren.

 

Conditie opbouwen door beweging
Laten we beginnen met de eerste tip. Misschien wel voor de hand liggend, maar we kunnen er niet omheen: beweging. In de praktijk komt er echter vaak nog te weinig van terecht. Dat zou jammer zijn. Plan wat sportmomenten in je agenda en probeer er niet van af te wijken.

Ben je de eerste paar keer niet vooruit te branden? Laat je motiveren door je familie of vrienden. Of nog beter zelfs: neem ze mee zodat je het makkelijker volhoudt. Dan is die drempel niet zo hoog. Zij kunnen je steunen en net dat ene duwtje in de rug geven.

Beweeg regelmatig
Zorg dat je een paar keer per week aan beweging doet. Of dat nu krachttraining is of een hardloopsessie bij je in de buurt. Dat maakt niet uit. Het is misschien wel beter vol te houden als je daarin probeert te variëren. Ga als voorbeeld op de maandag zwemmen, woensdag hardlopen en vrijdag fitnessen. De week erna wissel je het af met krachttraining en fietsen in de sportschool. Op die manier blijft beweging leuk.

Sport en beweeg regelmatig. In het begin heb je misschien nog moeite omdat je lichaam aan alle activiteiten moet wennen, maar dit gaat je steeds beter af. Je zult niet direct resultaat zien, want dat verschijnt pas na verloop van tijd. Bij het eerste resultaat zul je merken dat de motivatie begint te groeien! Volhouden dus.

Conditie-oefeningen
Variatie in beweging is goed te doen in de sportschool. Er zijn allerlei apparaten waar je je lichaam goed mee kunt aanpakken. Loop niet te hard van stapel, omdat je in het begin last kunt krijgen van spierpijn. Pak het rustig aan en begin met wat warming-up en stretchoefeningen. Vervolg je training met een aantal conditie-oefeningen zoals fietsen, roeien of rennen. Tot slot kun je lichte krachtoefeningen doen. Raadpleeg bij vragen een begeleider in de sportschool of je fysiotherapeut.

Voeding net zo belangrijk
Een conditie opbouwen gaat je alleen lukken als je ook iets doet aan je voedingspatroon. Je wordt fit en verbrand calorieën als je gaat sporten. Door ongezond te eten krijg je al die overtollige kilo’s er zo weer aan. Maak bewuste en verantwoorde keuzes als je door de supermarkt loopt. Ga aan de slag met eerlijke en verse producten en eet wat meer gezonde voeding. Je lichaam heeft alle vitamines en mineralen nodig om fit en gezond te blijven. Schrap al dat snoep en koek en zorg beter voor jezelf!

Geef niet op, resultaat komt snel
Om je nog wat moed in te spreken voordat je begint: Geef niet op! Het kan best even duren voordat je conditie op pijl is en je daar de positieve effecten van ervaart. Sport wekelijks, eet gezond en uiteindelijk kom je er wel. Dan houd je het zelfs op een slechte dag vol.

Op den duur ga je resultaten zien en mag je tevreden terugblikken. Dan zijn de rollen omgedraaid en kunnen je vrienden jouw tempo niet meer bijhouden. Hoe lekker is het om niet snel uitgeput te zijn na een korte sprint?

Wanneer ga je naar de fysiotherapeut?

Heb je een blessure die maar niet over gaat of last van pijn bij dagelijkse activiteiten? Dan kan een fysiotherapeut je misschien verder helpen. Samen met de fysiotherapeut bekijk je of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past.

 

Mea Fysio Nijmegen Centrum

 

…maakt bewegen mogelijk